مقدمه

مساله شناسایی و آموزش تیزهوشان و با استعدادها، مساله تازه ای نیست و ریشه ای بسیار کهن دارد، بیش از دو هزار سال پیش در یونان باستان، افلاطون این نظریه بود که کودکان تیزهوش، می باید از همان سنین کودکی انتخاب شوند و به آنان آموزش ویژه درباره علوم و فلسفه داده شود، توجه روزافزون جوامع امروز بشری، نسبت به شناسایی و آموزش و پرورش تیزهوشان  و با استعدادها ناشی از تشخیص این نکته است که افراد برجسته میتوانند برای مشکلات اجتماع فردا، راه حلهای منطقی بیندیشند و از بوجود آمدن بحرانهای گوناگون اجتماع و اقتصادی و سیاسی جلوگیری نمایند(سیف نراقی و نادری . 1374 .ص 44). از پدیدارهای  وجودی انسان این است که افرادش باهم تفاوتهایی دارند و میتوان وجود همین تفاوتها را یکی از علتهایی دانست که مطالعه انسان را ضروری می نماید، در زمان های اخیر تفاوتهای فردی مورد توجه بیشتری قرارگرفته زیرا این واقعیت به تجربه ثابت شده که برای انجام دادن هرکاری استعداد و آمادگی ویژه ای لازم است(بنی هاشمی و صفار . 1388 .ص 23).

تعریف هوش

وقتی روانشناسان تفاوت های میان آدمیان و حیوانات را کشف کردند و نیز متوجه تفاوت آدمیان با یکدیگر شدند چیزی که جلب توجه آنان را کرد این بود که در سازگاری با محیط بین افراد تفاوت وجود دارد و همین امر توجه به ماهیت هوش و کارکرد آن را درپی داشته است(بنی هاشمی و صفار . 1390 . ص 24) . هوش یکی از جذابترین و جالب توجه ترین نیروهای روانی است که جلوه های آن در موجودات مختلف به میزان متفاوت قابل مشاهده است و هرچند موجودات از تکامل بیشتری بهره مند باشند، از نظر هوشی نیز پیشرفته هستند و به همان نسبت از پیچیدگی بیشتری نیز برخورد دارند . دانشمندان مختلف برای تعریف هوش ، این پیچیده ترین فرایند روانی ، تلاش های بسیار کرده اند و حاصل این تلاش ها ، تعاریفی به قرار زیر است .


متن فوق برگرفته از متن اصلی می باشد/.

این بسته شامل موارد زیر است :
فایل: PDF
زبان: فارسی
توضیحات: دارد - 13 صفحه 

قیمت: رایگان

دانلود فایل 1: متن اصلی / 459kb