راهنمای تفسیر آزمون هوشی وکسلر کودکان   WISC – IVنسخه چهارم                     

در تدوین آزمونهای نسخه چهارم مقیاس های هوشی وکسلر ، استفاده های فزاینده ای از نسخه سوم به عمل آمد ولی سه آزمون از سیزده آزمون حذف و برخی از سوال هایی که در ده آزمون باقیمانده بودند ، بازنگری شدند. در نهایت ، پس از حذف سه آزمون از نسخه سوم ، ده آزمون باقیمانده و با تلاش های فنی ، تجارب بالینی و راهکارهای سنجش استثنایی بالینی ، پنج آزمون به عنوان آزمون های جدید در نسخه چهارم مقیاس های هوشی وکسلر کودکان ، تدوین گردید. حذف سه آزمون و تدوین پنج آزمون درتحول نسخه سوم به چهارم ، باعث شد تا متخصصان از نسخه چهارم تحت عنوان نسخه بازنگری نسخه سوم یاد کنند .

آزمون های مفاهیم تصویر ، توالی عدد حرف ، استدلال ماتریس ، حذف کردن و استدلال کلمه در نسخه چهارم ، به  عنوان آزمون های جدید مقیاس های هوشی وکسلر کودکان مطرح می شوند که در نسخه سوم مقیاس های هوشی وکسلر کودکان ، گنجاندع نشده بودند . علاوه بر تدوین پنج آزمون جدید ، تغییر ات قابل توجهی در آزمون های اصلی یا هسته و آزمون های جانشین به وجود آمد . لازم به ذکر است ، از طریق اجرا و نمره گذاری آزمون های اصلی ، تنها هوشبهر کل و با نمره توانایی ذهنی عمومی حاصل می شود ، در حالیکه که بااستفاده از آزمون های تکمیلی می توان اطلاعات بالینی تکمیلی را در راستای غربالگری، تشخیص و شناسایی کسب کرد . همچنین تغییر جزئی در نامگذاری عوامل چهارگانه هوش انجام گرفت ؛ بدین ترتیب که محور ترکیبی ( «سازمان بندی ادراکی» به «استدلال ادراکی») و  ("عدم حواسپرتی" به "حافظه فعال") تغییر نام یافت .

با استفاده از تحلیل های روان سنجی و تحلیل های نقادانه خبرگان در حیطه سنجش استثنایی بالینی، چهار نمره ترکیبی ، که تحت عنوان مقیاس مطرح می شوند، از هوشبهر های چهارگانه به دست آمده اند که با تاکید بر آزمون های سازنده ، به شرح زیر مطرح می شوند :

1-فهم کلامی : شباهت ها (اصلی) ، واژگان (اصلی) ، فهمیدن (اصلی) ، اطلاعات (جانشین) ، استدلال کلمه (جانشین).

2-اسدتلال ادراکی : طراحی با مکعب (اصلی) ، مفاهیم تصویر (اصلی) ، استدلال ماتریس (اصلی) ، تکمیل تصویر (جانسین).

3-حافظه فعال : ظرفیت عدد (اصلی) ، توالی عدد حرف (اصلی) ، محاسبات (جانشین).

4-سرعت پردازش : رمزگذاری (اصلی) ، نمادیابی (اصلی) ، حذف کردن (جانشین).

استفاده از آزمون های اصلی، به عنوان رکن اصلی در روش اجرای استاندارد شناخته می شود و تنها مواقعی آزمون های اصلی اجرا نمی شوند که نواقص حسی یا محدودیت های جسمانی مشاهده شود . 



متن فوق مقدمه متن اصلی می باشد/.

این بسته شامل موارد زیر است :
فایل: PDF
زبان: فارسی
توضیحات: دارد - 10 صفحه - همراه با ذکر رفرنس

قیمت: 6900تومان

دانلود فایل 1: متن اصلی / 612kb