عوامل روان شناختی در ازدواج

گر چه ممکن است زوج ها مراحل قابل پیش بینی ای را برای ایجاد رابطه در نظر داشته باشند ، با این حال وقایع اجتماعی و استرسورهای مختلف ، آنها را تحت تاثیر قرار می دهند. امروزه نسبت به نسل های گذشته رسوم ازدواج به طور قابل توجهی تغییر کرده است. ازدواج شامل وظایف و نقش هایی است که به لحاظ فرهنگی برای هر عضو زوج ، تعریف و توصیف می شود. در زمان های گذشته ، قواعد ازدواج و وظایف و نقش ها به میزان زیادی به نقش های جنسی وابسته بود. در قرن بیستم نقش های سنتی مردان شامل شوهر ، پدر ، نان آور خانه ، فعال جنسی ، برنامه ریز مالی و تعمیرات خانگی بود. نقش های سنتی زن در همان زمان شامل همسر ، مادر ، مرتب کننده ی خانه ، منفعل جنسی ، مراقبت کننده از فرزندان و خدمت گذار خانه بود (اسپری و کارلسون ، 1991).

فعالیت این گونه ازدواج ها اغلب بر تکامل خانواده و کسب دارایی جهت گذراندن زندگی متمرکز بود. نقش ها با توجه به جنسیت تعریف می شدند و غالبا تعریف آن روشن بود. کمکی که هر فرد برای دسترسی به اهداف ازدواج می کرد بر مدل های نقش سنتی زن و مرد مبتنی بود.

در نسل های گذشته امید به زندگی از آنچه امروزه وجود دارد ، پایین تر بود ، با این حال نرخ طلاق در سطح پایین تری از امروزه بود.

امروز امید به زندگی افزایش پیدا کرده و در کنار آن انتظارات اجتماعی انسان ها تغییر کرده و مدل های جدیدی از ازدواج ظهور کرده که به جای این که صرفا بر وظیفه و مسوولیت مبتنی باشد ، بر صمیمیت ، همراهی ، و همکاری مبتنی است (اسپری و کارلسون ، 1991).

برابری و انتخاب از اصول اساسی ازدواج مدرن هستند. چون آزادی در انتخاب همسر اهمیت پیدا کرده ، دوستی ، عشق و علاقه به عنوان عناصر قدرتمند شکل گیری ازدواج به شمار می روند. این تغییرات دگرگونی بنیادینی را در شرایط ازدواج ایجاد کرده است. ازدواج امروزی از عوامل اجتماعی تاثیرات زیادی می پذیرد.



متن فوق برگرفته از متن اصلی می باشد /.

فایل: PDF

زبان: فارسی

توضیحات: دارد با ذکر رفرنس 3 صفحه

قیمت: رایگان

فایل: متن اصلی  / با حجم 207کیلوبایت