آزمون اندر یافت موضوع (T.A.T)یک روش فرافکنی و شامل تعدادی تصویر است که در آن از آزمودنی خواسته می شود درباره آنچه که فکر می کنند در هر تصویر رخ می دهد داستانی بسازد. ابداع کارت های این آزمون در سال 1935 از سوی موری و مورگان ، استادان دانشگاه هاروارد ،انجام شد ||موری(1943)آزمون T.A.T را به صورت «روشی که برخی از سایق ها ،هیجان ها ،احساسات ،عقده ها و تعارض های بارز شخصیت را برای تفسیر کننده تعلیم دیده آشکار می سازد. ارزش این آزمون به ویژه در این است که گرایش های اساسی و بازداری شده ای را منعکس می کند که آزمودنی به دلیل عدم تمایل به افشای آنها یا به سبب ناهشیاری نسبت به این گرایش ها نمی تواند به آنها اعتراف کند» توصیف می کند.|| و از همان زمان در کلینیک های روان شناسی و محیط های تحقیقاتی پا به پای آزمون رور شاخ مورد استفاده وسیع قرار گرفت. سه سال بعد از اولین انتشار این آزمون ،موری نتایج تحقیقات خود درباره شخصیت را که به کمک این آزمون صورت گرفته بود ، وارد «نظریه شخصیت» ابداعی خود کرد و مجموعه آنها را در کتابی با عنوان «بررسی شخصیت» انتشار داد (1938). پنج سال بعد(1943) آخرین تجدید نظرها را در مورد فرضیات زیربنایی این آزمون به عمل آورد و کتابچه راهنمایی برای اجرا و تفسیر آن نوشت که هنوز هم به نام خود او انتشار می یابد.

     این آزمون با نقاشی های فرافکن یا آزمون های از نوع لکه های جوهر مانند آزمون رورشاخ یا هولتزمن تفاوت دارد. زیرا کارتهای T.A.T محرک ساخت دارتری را ارئه می دهند و مسلتزم پاسخ های کلامی سازمان یافته تر و پیچیده تری هستند. علاوه بر این ،T.A.T بیشتر به روش های تفسیر کیفی استوار است و به جای ساخت زیربنایی اساسی شخصیت ،ویژگی های «اینجا و اکنون» کوقعیت زندگی فرد را مورد سنجش قرار می دهد. T.A.T از ابتدای تدوین تاکنون یکی از آزمون های روانی ای بوده است که در بررسی های بالینی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته و برای تدوین بسیاری از فنون مشابه الگو واقع شده است.

     مانند آزمون رورشاخ پبدایش آزمون T.A.T نیز مدیون تلاش های متقدماتی است که در دو حوزه روانسنجی و هنر در قرت نوزدهم و اوایل قرن بیستم کار می کرده اند. در تاریخچه رانسنجی می خوانیم که بورک هارت برای اولین بار تحقیق جالبی را در سال 1855 در مورد رنسانس هنر در ایتالیا به پایان برد و در آن با ذکر شواهدی مدعی شد که شخصیت هنرمندان به شیوه های مختلف روی آثار هنری آنان تاثیر می گذارد. از سال 1897 فروید با همین نگرش تلاش های پی گیری را برای شناختن شخصیت افرادی چون لئوناردو دووینچی ،گوته ،شکسپیر ، می یر و جانسن از طریق آثارشان به عمل آورد که در عین ارزنده بودن ،بحث انگیز است. در سال 1907 بری تن تصاویری را به نوجوانان می داد تا قدرت تخیل آنها را مورد سنجش قرار دهد. در سال 1908 لیبی همین شیوه را برا یسنجش تخیل کودکان به کار می برد. در سال 1932 شوارتز از همین روش برای سنجش شخصیت نوجوانان بزهکار استفاده می کرد و به این ترتیب گرایش ها و علایق آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می داد. کارهای شوارتز که 24 سال بعد از تحقیقات لیبی از سر گرفته شده بودند ،در متداول کردن این شیوه بسیار مؤثر افتادند و زمینه را برای به وجود آمدن T.A.T آماده کردند.



متن فوق مقدمه متن اصلی می باشد/.

این بسته شامل موارد زیر است :
فایل: PDF
زبان: فارسی
توضیحات: دارد - 15 صفحه - همراه با ذکر رفرنس
فایل پیوست: برگ تجزیه و تحلیل - تصاویر تمام کارت ها(سفارشی/لطفا برای دریافت تصاویر با مدیر هماهنگ باشید)

قیمت: 8550تومان

دانلود فایل 1: متن اصلی / 0/98mb
دانلود فایل 2: برگ تجزیه و تحلیل / 238kb