اختلال کاستی توجه / بیش فعالی (ADHD) attention – deficit/hyperactivity disorder

v   ویژگی های تشخیصی

یکی از اختلالات روانی که عموما تشخیص داده می شود، اختلال کاستی توجه / بیش فعالی است، نوعی اختلال عصبی رشدی که الگوی بادوام بی توجهی و / یا بیش فعالی را شامل می شود . ویژگی اصلی اختلال ADHD  رفتارهایی است که از لحاظ اجتماعی اخلالگر محسوب می شوند ، یعنی ، موقعیت های اجتماعی را مختل می کنند ، این موقعیت های اجتماعی میتواند خانواده ،مدرسه یا هر جای دیگری باشند که در آنجا ،غیر از کودک فرد دیگری نیز حضور دارد . کودکان مبتلا به ADHD  انرژی و بی فکری بیشتری دارند. از لحاظ رفتاری ممکن است  به صورتهای مختلف نشان داده شود، از جمله  فرد در موقعیت های تحصیلی ،شغلی ،یا اجتماعی ، بی اعتنایی و بی توجهی نشان می دهد ؛ به هنگام انجام دادن کارها حواسشان پرت می شود و آنها را نمی تواند تمام کند یا به زور تمام می کند ؛ از کاری به کار دیگر می رود بدون آنکه قبلی را به پایان برساند. علاوه بر آن، گاهی به نظر می رسد که حواس این افراد ، مثلا در مدرسه ، به کلاس نیست و نمی توانند آموزش ها یا دستورات دیگران را متوجه شوند یا به آنها واکنش نشان دهند . کودکان مبتلا به ADHD  معمولا از تکالیفی که به تلاش فکری و تمرکز حواس نیاز دارد به شدت متنفرند و رویدادها یا محرک های بی ربط حواس آنها را به راحتی پرت می کنند. بیش فعالی hyperactivity ممکن است به صورت بی قراری ، وول خوردن ، آرام ننشستن روی صندلی ، نشان داده شود. کودکان مبتلا به ADHD  دائما به طور افراطی در حال دویدن و بالا رفتن از میز و صندلی هستند ، و به هنگام  بازی ، بی وقفه و با صدای بسیار بلند حرف میزنند ، و به طور کلی ، زیاد حرف میزنند. خردسالان مبتلا به ADHD  نیز به طور دائم در حال ورجه ورجه روی مبلمان هستند و علاوه بر آن ، از کارهایی که باید نشسته انجام دهند ، مثلا گوش دادن به یک داستان یا نگاه کردن به تلویزیون، دوری می جویند. ایپمالسیویتی impulsivity)   بی فکری ، بی ارادگی در کنترل هوس)به صورت بی صبری ، بدون فکر عمل کردن ،ناتوانی در به تاخیر انداختن رفتار (مثلا دویدن به بیرون از خانه بدون صبر کردن برای پوشیدن کاپشن)، و قطع دائم حرف دیگران، نشان داده می شود. کودکان مبتلا به ADHD  قبل از اینکه سوال معلم با بزرگتر ها تمام شود پاسخ میدهند، در صف یا به هنگام بازی دسته جمعی ، منتظر نوبت خود نمی مانند، بازی دیگران را مختل می کنند، ایپمالسیویتی ممکن است به حادثه های خطر ناک نیز منجر شود ، مثل خوردن به در و دیوار ،یا انجام دادن کارهای خطرناک "مثل دوچرخه سواری با سرعت در مکان های خطرناک" . در بزرگسالان ، بیش فعالی می تواند به صورت بی قراری شدید یا منحرف کردن دیگران از فعالیتشان آشکار شود. تکانشکری به اعمال عجولانه ای اشاره دارد که به صورت  لحظه ای بدون دوراندیشی روی میدهند و به احتمال زیاد به فرد لطمه میزنند (مثل جست خوردن در خیابان بدون نگاه کردن). تکانشگری نمیتواند میل به پاداش های فوری یا ناتوانی در به تعویق انداختن خشنودی یا لذت را منعکس کند. رفتارهای تکانشی می توانند به صورت مزاحمت اجتماعی (مثل ایجاد مزاحمت بیش از حد برای دیگران)/ و یا گرفتن تصمیمات مهم بدون در نظر گرفتن پیامدهای بلند مدت ، آشکار شود (مثل یک کار بدون اطلاعات کافی). ADHD در کودکی شروع می شود. شرایط لازم برای اینکه چند نشانه قبل از 12 سالگی وجود داشته باشند از اهمیت جلوه بالینی قابل ملاحظه در طول کودکی خبر میدهد. در عین حال، به خاطر مشکلاتی که در تعیین دقیق کودکی با نگاه به گذشته وجود دارد، سن پایین تر موقع شروع ، مشخص نشده است. یادآوری بزرگسالان در مورد نشانه های کودکی نامطمئن است ،و گردآوری اطلاعات جنبی مفید واقع می شود . جلوه های این اختلال باید در بیش از یک موقعیت وجود داشته باشند (مثلا در خانه و در مدرسه ،محل کار). تایید نشانه های قابل ملاحظه در موقعیت های مختلف، معمولا بدون مشورت با منابع خبر که فرد را در این موقعیت ها دیده اند، نمی توانند به صورت دقیق انجام شود. معمولا ، نشانه ها بسته به زمینه در موقعیتی خاص ،تفاوت دارند. در صورتی که فرد برای رفتار مناسب پاداش های مکرر بگیرد ،تحت نظارت دقیق باشد، در موقعیت تازه باشد ،به فعالیت های خیلی جالب بپردازد، تحریک بیرونی مستمر داشته باشد (مثلا از طریق صفحه های نمایش الکترونیک)، یا در موقعیت های تک به تک در حال تعامل کردن باشد(مثلا در دفتر متخصص بالینی)، علائم این اختلال می توانند خیلی کم یا وجود نداشته باشند. ملاک های تشخیصی و نام این اختلال ظرف  چند دهه گذشته ،به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده اند. آنچه به پیچیدگی در شناختن ADHD می افزاید، مجادله هایی هستند که بر سر شیوع ، علت ها ، روند ، و درمان آن صورت گرفته اند .


متن فوق برگرفته از متن اصلی می باشد/.

این بسته شامل موارد زیر است :
فایل: PDF
زبان: فارسی
توضیحات: دارد - 4 صفحه - همراه با ذکر رفرنس

قیمت: رایگان

دانلود فایل 1: متن اصلی / 506kb