v نظریه رشدی-شناختی پیاژه

در تحقیقات قبلی پیاژه ، مواردی نظیر رویاها ، اخلاقیات و سایر موضوعات مورد علاقه کودکان  .
در تحقیقات جدید به بعدش ، بر درک کودکان از مفاهیم ریاضی و علمی تاکید داشت .                         مورد بررسی قرار داده است .
پیاژه بر این باور است که :
1.کودکان با سرعت هایی متفاوت، از مراحل او عبور می کنند؛ از همین رو، او اهمیت اندکی برای سنین همبسته با این مراحل قایل است.اما او معتقد است که کودکان این مراحل را در تسلسلی ثابت و غیر قابل تغییر طی می کنند.
2.ضمن بحث در مورد مراحل، به خاطر داشتن دیدگاه کلی پیاژه در مورد طبیعت تغییرات مبتی بر رشد، دارای اهمیت است.
معتقد بود این مراحل به سادگی بیانگر روش های تفکر هستند که به نحو فزاینده ای همه جانبه تر می شوند. کودکان به طور پیوسته محیط خود را کشف ، دستکاری و تلاش می کنند آن را بفهمند، و در این فرایند، به نحو فعالانه ای ساختارهای جدید و پیچیده تری را برای برخورد با محیط در خود به وجود می آورند.
پیاژه گاهی فعالیت های کودکان رااز نظر گرایش های زیستی که در همه موجودات زنده یافت میشود، توصیف میکند. این گرایش ها شامل :
1.درون سازی
[assimilation] > همه ما لازم داریم که در گستره هوشی خود، اطلاعات و اشیاء را در ساختار شناختی خود جذب کنیم : مثل: بزرگسالان از طریق خواندن کتاب ها . نوزاد در سنین بسیار پایین از طریق چنگ زدن .
2.برون سازی
[accommodation] > برخی اشیاء به طور کامل با ساختارهای موجود ما تطبیق نمی کنند، بنابراین ما باید آنها را انطباق دهیم یا ساختارهای خود را عوض کنیم
3.سازمان دادن
[organization]

اگرچه پیاژه این موضوع را که مراحل رشد در کدهای ژنتیکی ما نهفته است باور نداشت و معتقد بود کودکان خودشان این مراحل را می سازند، ولی فرایند سازندگی رااز دیدگاه گرایش های زیستی، مورد توجه قرار داد. او باور ندارد که تفکر کودکان از طریق تدریس بزرگسالان یا حتی تاثیرات محیطی شکل می گیرد. برای رشد، کودکان باید با محیط تعامل کنند و این خود آنها هستند که ساختارهای شناختی جدید را می سازند. بنابراین ، رشد از طریق رسش درونی یا آموزش بیرونی اداره نمیشود، بلکه نوعی فرایند سازندگی فعال است که در آن کودکان از طریق فعالیت های خویش، به نحو فزاینده ای ساختارهای افتراقی و گسترده ای را بنا می گذارند.


متن فوق برگرفته از متن اصلی می باشد/.

این بسته شامل موارد زیر است :
فایل: PDF
زبان: فارسی
توضیحات: دارد - 4 صفحه 

قیمت: رایگان

دانلود فایل 1: متن اصلی / 576kb